۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۶

نظارت بر عقل ها و قلب ها

عباس عبدی همیشه برایم همیشه محترم بوده و هست، حتی وقتی در دادگاه تاریخی اش آن نامه خنده دار را خواند، چیزی از ارزشش در نظر من کم نشد. همیشه بودن در کنار او در شورای تیتر روزنامه نوروز از افتخارات من است.
برحسب اتفاق به وبلاگش سر زدم. باز هم مثل همیشه خوب نوشته است، خوب که نه، عالی
دليل برخورد حكومت با پوشش زنان سياسي است. در واقع اگر هيچ يك از مردم هم نماز نخوانده و روزه نگيرند، كه از اهم واجبات است، حكومت كاري به آنان ندارد. حتي اگر كسي به خدا هم اعتقادي نداشته باشد، كاري به او ندارند. زيرا اينها در ظاهر قضيه تعريضي به اقتدار و ادعاهاي ساختار سياسي ندارند. اما حجاب چنين نيست. عقب و جلو رفتن چند انگشت روسري ،يا بالا و پايين رفتن چند سانتی متر مانتو ،یا تنگ و گشاد شدن شلوار ،يا سياه و رنگي شدن جوراب، تماماً تعبير و تفسيري سياسي دارد، زيرا مي‌توان آن را به ضعف و قوت حكومت ربط داد. اما از آنجا كه حكومت ایران نمي‌تواند (هيچ حكومتي نمی تواند) بر عقل‌ها و قلب‌هاي مردم نظارت كند و در عين حال ادعاي چنين نظارتي را دارد، لذا حجاب و پوشش زنان و ريش و كراوات مردان را معرف عقل و قلب آنان مي‌داند و از اين رو در برابر چنين معرفي به شدت واكنش نشان مي‌دهد. اگر جامعه ايران همه بدحجاب باشند اما نماز بخوانند، معرف حكومت موجود نخواهند بود، در مقابل اگر هيچ كس نماز نخواند ولی همه با حجاب كامل باشند، معرف حكومت خواهند بود.
دليل ديگر برخورد با پوشش بانوان، نگاه جنسيتي حاكم بر حكومت نسبت به زنان است كه فعلاً مجال پرداختن به آن نيست.


نوشته شده توسط رویا کریمی مجد

۵ نظر:

نسيما گفت...

دولت زماني كه به حضور زنان پاي صندوق راي احتياج داشت مجبور بود بگويد مسئله ما يك تار مونيست من با شما موافقم

Unknown گفت...

ا درود
صحبت از پزمردن یک برگ نیست
وای جنگل را بیابان می کنند
هیچ حیوانی به حیوانی نمی دارد روا
انجه این نامردمان با جان انسان می کنند
نوشتن هم دیگه درد ما را دوا نمی کنه:::::::::::::
یا حق

ناشناس گفت...

‫اگر ممکن است به یک شکلی این ماجرا را تقصیر امریکا بیندازیم. به نظر می‌آید كه در جو فعلی هیچ بحث اجتماعی بدون حمله به آمریکا پایه محکمی ندارد.
برخورد طالبانیسم ریشه عمیقی در تفکر این آقایان دارد.

ناشناس گفت...

سلام رویا جان خوبی؟ رعنای گلت چطوره؟ به من هم سر بزن

ناشناس گفت...

http://maryammajd.persianblog.com سيمای زنی در دوردست!خون مي بارد...